Det psykedeliske rockband Telstar Sound Drone udgav i 2013 deres debutalbum ’Comedown’, og de er nu klar med opfølgeren, der udkommer den 18. marts på Bad Afro Records. Bandet består bl.a. af musikere med tilknytning til Baby Woodrose og Spids Nøgenhat, men i denne sammenhæng er de et anderledes støjende bekendtskab.
Magical Solutions To Everyday Struggles’ er en til tider dyster plade, der blander psych, shoegaze og drone på en måde, der gør dem unikke på den danske rockscene. Teksterne kredser om begreber som ambivalens og afmagt, hvilket ikke gør stemningen mindre mørk. Man skal lede længe efter et omkvæd eller et poppet refræn, men det er heller ikke Telstars styrke. Det er snarere, hvordan de kan få hele lydbilledet til at sitre og nærmest stå stille, mens de udsyrede guitarer og svævende vokaler omfavner lytteren.
Musikken har flere lag og skønt der overvejende bruges en traditionel instrumentering med guitar, bas og trommer, så er der også eksperimenteret med alternative lydkilder. Eksempelvis består grunddronen i ”Dark Kashmir” af optagelser af roterende harddiske optaget med elektromagnetiske pickupper og mange af de organiske instrumenter er blevet kraftigt manipuleret.
Kernen af Telstar Sound Drone består af Sean Jardenbæk (vokal), Hans Beck (trommer) og Mads Saaby (guitar). De to sidstnævnte er også med i Baby Woodrose. Som sædvanlig har de også haft venner med ved indspilningen i bunkeren. Hobbitten fra Spids Nøgenhat, som har været en fast del af deres live line-up siden 2013, spiller guitar på seks af de ni sange på pladen. Christian Norup (Bite The Bullet) spiller bas på fem sange og Kåre Joensen (Baby Woodrose) spiller bas og synth på to numre. Moody Guru (Spids Nøgenhat/ex-Baby Woodrose) støder i øvrigt til på bas.
ANDERS
Anders (med efternavnet Stub) har tidligere slået sine folder i de hårdtslående, svenske Mother Superior samt i danske On Trial, hvor han overtog trommestolen efter Lorenzo Woodrose. Hans soloplader er dog noget mere afdæmpede og med en hjemmeoptaget feel, som hidrører fra ”mostly summer houses and garages around Sweden and Denmark,” som han selv omtalte det i liner-notes’ne til debuten ’The Silent Boatman’ fra 2009.
Anders spiller som på de to forgængere selv alle instrumenter, men resultatet er dog på ingen måde indadvendt. Skulle man male med den brede genre-reference-pensel er der på ’Sadness Be Gone’ klare inspirationer fra Roky Ericksons solooptagelser fra 70’erne samt tidlig Stooges, dog spillet ganske blidt og dagligstue-agtigt. Og så er det hele tilsat en håndfuld pertentlig loner-psych-folk-stemning. På sangen ‘I Keep My Eyes Wide Open’ er der gæster, og ensomheden brydes af hans danske venner Aron og Hobbitten, sidstnævnte med hans velkendte “bubble guitar”, et af den nyere danske rock-undergrunds stærkeste brands.